Vanaf 1 juli stuurt het Geelse stadsbestuur haar parkeerbeleid bij. De wijzigingen komen er na een evaluatie van de bestaande reglementen, enkele inspraakvergaderingen en een daaropvolgend participatietraject. De aanpassingen beogen een vereenvoudiging van de parkeerregels. Wie betalend parkeert, doet dat voortaan ook goedkoper.
Eind februari konden inwoners, centrumbewoners- en handelaars en al wie het aanbelangde deelnemen aan een grootschalige inspraakvergadering in de Waai. De aanwezigen werden opgedeeld in doelgroepen. Elke doelgroep schoof een vertegenwoordiger naar voor die de belangen van de groep verdedigde tijdens verdere gesprekken over het parkeer- en mobiliteitsbeleid.
Inspraak voor inwoners en handelaars
Uit die besprekingen kwamen een aantal conclusies naar voor. Zo bleken de tarieven voor betalend parkeren te ingewikkeld en werd gepleit voor een eenvormig tarief. Bovendien lieten shoppers uitschijnen dat ze winkelen als stresserend ervaren omdat parkeren beperkt in tijd was. De centrumhandelaars haalden aan dat de werknemerskaarten te duur waren en dat alternatieven voor deeltijdse werknemers ontbraken. Centrumbewoners pleitten ervoor om met een bewonerskaart niet enkel in de eigen straat te mogen parkeren. Peilingen toonden aan dat de parkeerdruk hoog lag aan de rand van de blauwe zone. Ook bleek er een gezamenlijke wens om de dubbele rijrichting op de Pas tussen Heilige Geeststraat en Waterstraat opnieuw in te voeren.
Duidelijke en eenvormige tarieven
Het overleg leidde tot een aantal voorstellen tot wijziging. Op 24 juni keurde de gemeenteraad de voorstellen goed. De aanpassingen gaan in op maandag 1 juli en moeten het centrumparkeren transparanter en eenvoudiger maken. En enigszins goedkoper. In de zones betalend parkeren geldt voortaan het standaardtarief van 1 euro per uur voor de eerste twee uren en 0,50 euro per uur vanaf het derde uur. Concreet betaal je bijvoorbeeld in de centrumstraten voor die eerste twee uren vanaf 1 juli een halve euro minder. Op de centrumparkings parkeer je het eerste half uur gratis. Dit wordt verrekend in het ticket. Nieuw is de mogelijkheid om een parkeerabonnement te kopen. Daarmee kan je 4 uren parkeren op de centrumparkings. Een abonnement kost 31 euro.
Bewoners- en werknemerskaarten
Om het gebruik van eigen parkeermogelijkheden te stimuleren, besliste het stadsbestuur om de kostprijs voor een bewonerskaart op te trekken van 30 euro naar 50 euro. Het bewonersparkeren is ingedeeld in verschillende zones. Als bewoner van een bepaalde zone mag je parkeren in de straten die toegewezen zijn aan deze zone. Het is niet langer toegestaan om met een bewonerskaart te parkeren in de winkel straten Pas, Nieuwstraat en Stationsstraat (eerste deel). Een werknemerskaart voor de centrumparkings kost vanaf 1 juli nog steeds 250 euro. De prijs voor een werknemerskaart voor de ondergrondse parking Centrum (voordien Ecodroom) daalt aanzienlijk naar 150 euro. Voor deeltijdse werknemers bestaat de mogelijkheid om voor de parkings Nieuwstraat, Pas en Grote Werft (voor stadhuis) jaarkaarten per halve dagdeel aan te kopen aan 25 euro per dagdeel. Het stadsbestuur plant een afgesloten fietsenstalling aan parking Leunen. Centrumwerknemers kunnen daar de wagen gratis parkeren en met de fiets naar het werk pendelen.
Opnieuw dubbele rijrichting op Pas
Voortaan kan je op alle centrumparkings onbeperkt in tijd parkeren. Met uitzondering van parking Havermarkt (achter St.-Amandskerk, voordien kleine Werft). Daar geldt een maximum van 4 uren. In de centrumstraten is het betalend parkeren beperkt tot 2 uren. Die parkeerduur is ook van toepassing in de blauwe zones. Enkel in de straten Rijn, Logen en Sint-Dimpnaplein kan je met een blauwe parkeerschijf 4 uren parkeren. De blauwe zone wordt bovendien uitgebreid met een aantal straten. Naar mobiliteit toe blijven de wijzigingen beperkt. Pas krijgt tussen Heilige Geeststraat en Waterstraat opnieuw een dubbele rijrichting. Het betreft een proefopstelling. Eind van dit jaar zal het stadsbestuur de opstelling evalueren.